Sunday, September 23, 2007

Havfruekvaler

Jeg var til et meget spændende foredrag med Hanne Falkenberg forleden. Jeg fik virkelig noget med hjem - viden om HF´s designproces, der fik flere ting til at dæmre, samt et kit til Mermaid, som jeg har luret på lige siden den kom frem for flere år siden.

Genialt design, jeg elsker den måde jakken er figurstrikket på. Jeg kom hjem optændt af den hellige ild og gik straks i gang, man skal jo ikke lade et par UFO komme på tværs, vel?

Strikkeprøver, gab, men selv fru Kvist kan se at den rette fasthed er altafgørende i dette tilfælde (faktisk også i de fleste andre, hvilket jeg har lært på den hårde måde). Det smarte ved at bruge ren ret, siger fru Falkenberg, er at maskerne er kvadratiske. Når de fylder lige meget i længden og bredden, kan man vende og dreje som man vil og samle masker op i sjove vinkler.

Strikkefasthed: 25 masker og 50 pinde = 10 cm. Pind 3 som angivet passer i bredden, men bliver langt fra langt nok. Pind 3½ passer perfekt i længden, men bliver lidt for bredt. Hvordan er det lige, det kommer til at blive kvadratisk? Sidste forsøg bliver pind 3,25 men eftersom de to andre forsøg passer på hver deres led, er optimismen til at overskue. Hvis bare man bliver gal nok, så går det siger Emil fra Lønneberg....

No comments:

Post a Comment