Tuesday, March 3, 2009

Til en lille rund person

Må jeg præsentere: niece i Fiona

Lynskudt af min bror. Den er et hit. Niecen elsker den, så hendes far har nok ikke afsløret hvem der har strikket den, for hun er mildt sagt ikke vild med faster Lise (selv om jeg sværger på at det ikke er mig der har hugget hendes ene sko).


Kjolen er super. Smart, enkel model, let at strikke (når man lige husker at læse opskriften igennem først), men med nok mønster til at det bliver ved at være sjovt. Ingen montering, bortset fra isyning af to knapper. Garnet er Hjerte Blend, sikkert praktisk til børn og rart at have på, men jeg kan altså ikke lide at strikke i bomuld. Jeg måtte holde nogle pauser undervejs, fordi garnet sled hul på min strikkefinger. De orange striber er noget bomuld fra lageret af ukendt oprindelse. Om jeg fatter hvor jeg har det fra; normalt er det eneste orange her i huset appelsiner og redningsveste. Kan man forestille sig at garn sniger sig ind på mit lager i nattens mulm og mørke, HELT AF SIG SELV? Det ville forklare en del.


Bomulden er lidt tykkere end den uld, Sanne foreslår til opskriften, og det gør selvfølgelig kjolen knap så let og luftig. Jeg synes også den så rigeligt bred ud, lige da den var færdig, men niecen fylder den pænt ud. Hun er en lille rund person med kindposer der ville gøre enhver hamster grøn af misundelse. Jeg har strikket den lidt længere end foreskrevet, da jeg antager det yndige barn vokser mere i højden end i bredden det næste stykke tid, så når den ikke længere er kjole, satser jeg på den kan bruges som top.


Faktaboks
Mønster: Fiona af Sanne B
Garn: Hjerte Blend, knap 3 nøgler af 50 g, ( jeg kan ikke huske nummeret, men den er nærmet mørkerød med et strejf af lilla og ikke pink som den fremstår på nogle af billederne) samt en rest orange fra lager(?)
Pinde: Addi Lace 3
Størrelse: 2 år, men altså lidt længere end originalen.
Ændringer: Jeg strikkede kjolen rundt efter ærmegabene. Jeg er doven, og ejeren står nok ikke stille så længe, at man opdager det, hvis kjolen har sidevind
Hot or not? Se venligst modtagerens lille glade fjæs og døm selv. Jeg synes den er hot nok til at jeg også vil lave en til yngsteøglen, men måske ikke lige nu. Sanne kalder mig for stamkunde (det må man vel være, når man har købt hele udvalget af opskrifter), så mon ikke jeg skulle forsøge mig med nogle af de andre modeller også?


10 comments:

  1. Nej, hvor er hun dejlig!

    ReplyDelete
  2. Skoen lille pige, og kjolen er smadderflot. De klaeder hinanden :-)
    Husets teenager valgte engang at faa boernevaerelset malet i den farve. Faar stadigvaek kuldegysninger ved tanken. Hvor var det dog grimt ! Men han elskede farven saa det gjaldt om at finde solbrillerne frem og bide taenderne sammen, naar jeg skulle ind paa vaerelset ;-)
    Strikkehilsner
    Angelika

    ReplyDelete
  3. Den er skøn (det er niecen også)...
    Hvis du sværger på at du aldrig har modtaget eller købt orange garn, så har vi bevist at 1) Garn mutere dvs skifter farve og evt fibersammensætning eller 2) Andre har sneget garn ind på dit lager ergo findes der nisser


    p.s. JA - vi ses torsdag

    ReplyDelete
  4. Hvor er hun fin i den! Hun ligner da sin far helt enormt, jeg har dog aldrig set ham i pink ;-)
    KH
    Kirsten

    ReplyDelete
  5. Tak, Pernille, Jeg er også vild med hende. Desværre er det ikke gengældt. Jeg kender godt din side, faktisk er flamenco-hårpynten inspireret derfra.

    Tak Angelika! Jeg kunne godt forestille mig at farven i et helt rum må virke skræmmende. Forhåbentlig er det noget der skal leves ud og som går over igen.

    Hmm, Ulla, jeg er kommet til at tænke på at jeg engang fik en sæk garn af en nabo, da hun flyttede. Måske er der alligevel en naturlig forklaring, pokkers osse! Jeg glæder mig til i morgen.

    Tak Kirsten. Jeg synes egenlig mest hun ligner sin mors familie, men det kommer nok lidt at på både øjnene der ser, og på vinklen. Broderen min var dog også ganske solidt bygget som lille.

    ReplyDelete
  6. Hvor er den bare blevet fin - suveræne farver.

    KH Tina

    ReplyDelete
  7. Hvor er den blevet laekker. Og med kun en sko paa kan hun jo lege askepot hihi. Sig mig, findes den opskrift til lidt stoerre piger (laes teenager/voksne)? Den er bare noget saa genial, og farven er helt igennem toeset og laekker.Hvad den orange farve angaar, saa lad os beholde Ulla's teori om nisser. Den er yggelig.

    ReplyDelete
  8. Tak skal du have Tina. Jeg er også meget tilfreds med farven, der altså er mørkerød og ikke pink. selv om nogle af billederne ser sådan ud.

    Tak Lin (hedder du det?). Den findes kun op til str 6, men jeg har set at Helle http://www.strikkekurven.blogspot.com/ har begået en større model,den er vist ikke så kunstig at skalere op. Mht. til nisserne,så er det OK, hvis bare de lærer at komme med nogle andre farver!

    ReplyDelete
  9. Superfed!! Jeg synes den er rigtig god i bomuld også.
    Tja, jeg tror bestemt at garn lister sig ind på lageret helt af sig selv....men når man så skal bruge det er det ret fedt.
    Knus,
    Britt

    ReplyDelete
  10. Tak Britt. Den er et led i min Faster-Lise-er-ikke-så-farlig-som hun-ser-ud-kampagne, men det er endnu for tidligt med effektmålinger. Jeg her glad for at andre også oplever spontane lagermutationer.

    Knus,
    Lise

    ReplyDelete